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Of Apple Trees and Christmas Trees

Multispecies Conviviality and Linguistic Performance of Knowledge and Authority

Plant Studies are still a very new field in the Environmental Humanities (Stobbe/Kramer/Wanning 2022) and largely unrecognised in linguistics. In the project “Of Apple Trees and Christmas Trees – Multispecies Conviviality and Linguistic Performance of Knowledge and Authority”, we investigate discourses and conversations about cultivated plants, especially apple trees and Christmas trees, which play a distinct cultural role in various contexts, arenas, and social spheres. For this project, we are collecting data in Germany and Ireland on several occasions throughout the year that relate to the cycle of the trees – concerning Christmas trees especially at Christmas time.  

We are particularly interested in how speakers position themselves as experts and authorities in interviews and interactional (group) conversations about these trees: What linguistic resources are used to take epistemic and attitudinal positions? Here, we are currently focussing on linguistic practices of narrative identity (Lucius-Hoene/Deppermann 2004) and positioning (Torres 2022, Schwegler 2024) as well as paralinguistic aspects such as voice quality and clicks (Schulte 2023).
In addition, we would also like to analyse the narratives about (Christmas) trees (e.g. Gülich 2008), which people introduce in the interview or (re-)construct interactively in conversation with each other. We would like to use the collected data to find out which cultural peculiarities occur in the way people talk about trees, e.g. which metaphors or rhetorical strategies are used to create and negotiate knowledge in conversation. In a further step, we would like to reflect the linguistic results in terms of cultural-linguistic approaches (Bubenhofer/Knuchel/Schüller 2022; Schröter 2022: 45ff.) as well as discuss them in a multidisciplinary way – according to the MESH programme – and integrate a cultural studies perspective.

Investigators:
Dr. Carolin Schwegler
Prof. Dr. Marion Schulte

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Die Plant Studies sind noch ein sehr neuer Bereich in den Environmental Humanities (Stobbe/Kramer/Wanning 2022) und weitgehend unbeachtet in den Sprachwissenschaften. Im Projekt „Of Apple Trees and Christmas Trees – Multispecies Conviviality and Linguistic Performance of Knowledge and Authority“ untersuchen wir in verschiedenen Arenen und gesellschaftlichen Bereichen Diskurse und Gespräche über Nutzpflanzen, insbesondere Apfelbäume und Weihnachtsbäume, die auch kulturell eine prägende Wirkung haben. Wir erheben für dieses Projekt zu verschiedenen Gelegenheiten im Jahr, die den Kreislauf der Bäume betreffen, Daten in Deutschland und Irland – zu Weihnachtsbäumen insbesondere in der Vorweihnachtszeit.

Uns interessiert vor allem, wie sich Sprecher*innen im Interview und interaktional in (Gruppen-)Gesprächen über diese Kulturpflanzen als Expert*innen und Autoritäten positionieren: Welche sprachlichen Mittel werden verwendet, um epistemische und attitudinale Positionen einzunehmen? Hier konzentrieren wir uns im Moment auf sprachliche Praktiken der narrativen Identität (Lucius-Hoene/Deppermann 2004) und Positionierungen (Torres 2022, Schwegler 2024) sowie paralinguistische Aspekte wie Stimmqualität und Clicks (Schulte 2023).
Zusätzlich dazu möchten wir auch Erzählungen über die (Weihnachts-)Bäume analysieren (u.a. (Gülich 2008), die Menschen im Interview einbringen oder im Gespräch miteinander interaktiv (re-)konstruieren. Wir möchten anhand der erhobenen Daten herausfinden, welche kulturellen Besonderheiten auftreten, wie Menschen über Pflanzen sprechen, z.B. welche Metaphern oder rhetorische Mittel verwendet werden um Wissen im Gespräch herzustellen und zu verhandeln. In einem weiteren Schritt möchten wir die sprachwissenschaftlichen Ergebnisse kulturlinguistisch einordnen (Bubenhofer/Knuchel/Schüller 2022; Schröter 2022: 45ff.) bzw. im Sinne von MESH multidisziplinär diskutieren und kulturwissenschaftlich einbetten.

Studienleiterinnen:
Dr. Carolin Schwegler
Prof. Dr. Marion Schulte

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